یوگا در درمان استرس

 یوگا،‌علمی باستانی، به سالم ماندن و پرورش ذهن و جسم کمک می‌نماید. یوگا می‌تواند دردهای دوران قاعدگی را کاهش دهد، استرس را کنترل نماید و بهترین سودها را به آنها برساند. حرکات یوگا نیز باعث تمرین ماهیچه‌های بدن برای مقابله با چاقی و رسیدن به انعطاف پذیری بالا و قوی شدن می‌گردد.

در این قسمت با تغییراتی که زنان در طول دوران زندگی با آنها روبرو می‌شوند و حرکاتی از یوگا که به رفع آنها کمک می‌نماید آشنا می‌شویم:

یوگا برای دوران یائسگی: با یوگا بر یائسگی غلبه کنید

یائسگی یکی از دورانهای زندگی هر زنی است. دوره‌ای است که قاعدگی به اتمام می‌رسد. این دوره از زندگی معمولا وابسته به تغییرات  هورمونها، وضعیت فیزیکی و تفییرات فیزیولوژیکی بین سنین 40 تا 60 سالگی اتفاق می‌افتد.

 این تغییرات کم کم و یا بصورت ناگهانی رخ می‌دهد. حتی ممکن است فردی خیلی زودتر و در سن 30 سالگی و یاخیلی دیر و در سن 60 سالگی یائسه شود. یائسگی حتی بدنبال خارج کردن رحم نیز رخ می‌دهد. یائسگی بیماری نیست بلکه پروسه‌ای طبیعی است. اگرچه احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و پوکی استخوان در این دوران بالا می‌رود.


ائم یائسگی عبارتند از قاعدگی نامنظم، تغییر در امیال جنسی، داغ شدن بدن، خشکی واژن و مشکلات ادراری، تغییر در ظاهر و رفتار، اختلال خواب، سردرد و لرزش قلب می‌باشد. اما همه خانمها این علائم را تجربه نمی کنند و حتی برخی از آنها هیچ علامتی را در این دوران تجربه نمی‌کنند.

میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون نقش مهمی را در یائسگی ایفا می‌کنند. در این دوران رحم استروژن و پروژسترون کمی تولید می‌کند. استروژن هورمون زنانه‌ای است که که نقش مهمی در شکل‌دهی بدن شما و آماده سازی بدن برای بارداری ایفا می‌کند.

 هنگامی که بدن میزان کمی از این هورمونها را تولید نماید، قسمتی از بدن که وابسته به استروژن برای سلامتی می‌باشد واکنش نشان می‌دهد و باعث ایجاد ناآرامی در فرد می‌گردد.

یائسگی به دو بخش تقسیم می‌گردد: دوران قبل از یائسگی و دوران بعد از یائسگی. دوران قبل از یائسگی زمانی است که شما علائمی را تجربه می‌نمایید اما هنوز تخمک‌گزاری شما ادامه دارد. شما حتی بالا رفتن و پایین رفتن هورمونها و همچنین داغ شدن بدن را تجربه می‌نمایید.

 دوران بعد از یائسگی به دورانی گفته می‌شود که 12 ماه از زمان آخرین پریود شما گذشته باشد و رحم شما هیچ هورمون استروژن و پروژسترونی ترشح نمی‌کند.

در واقع یائسگی تا زمانی که یک تغییر فریولوژیکی باشد  هیچ نیازی به درمان ندارد. تمرکز درمان در زمان یائسگی بر روی از بین بردن علائم یائسگی و پیشگیری از وضعیتهایی می‌باشد که ممکن است در سالهای قبل از یائسگی رخ دهد نظیر بیماریهای قلبی و پوکی استخوان.

 بعضی از هورمونهای جایگزینی که به مقدار کمی استروژن در بدن تولید می‌کنند به کاهش علائم یائسگی نظیر گر گرفتگی و خشکی واژینال کمک می‌نمایند.

ورزش کردن، تغذیه صحیح، سیگار نکشیدن و کاهش استرس راههای موثری برای قابل تحمل نمودن یائسگی می‌باشد.
در آینده حرکات مناسب برای قبل و بعد دوران یائسگی را معرفی می‌نماییم.

/ 0 نظر / 7 بازدید